« Înapoi

Raportul Comisiei Europene privind Progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare - Iulie 2012

Pag 3-4:

„Începând cu 2007, bugetul UE a sprijinit combaterea corupției și reforma sistemului judiciar în România prin intermediul fondurilor structurale, cu este 12 milioane de euro. De această sumă au beneficiat proiecte din domeniul educației, sănătății, afacerilor regionale, proiecte din sectorul judiciar, precum și proiecte la care a participat Agenția Națională de Integritate."

Pag 18-19:

„În alte sectoare ale activității guvernamentale nu au fost obținute rezultate comparabile. Cazurile de corupție sunt numeroase în domenii precum administrația fiscală, educația, sănătatea și investițiile în infrastructură. Cu toate acestea, activitatea de analizare a riscurilor în aceste sectoare a fost demarată abia de curând, iar în domeniile cel mai înclinate spre corupție și cele mai sensibile din punct de vedere bugetar au fost luate numai câteva măsuri.

În sectorul educației au fost introduse câteva măsuri-pilot de prevenire, cum ar fi propunerile Centrului Național de Integritate (de exemplu, supravegherea video la examenele de bacalaureat), și este în curs de elaborare o strategie sectorială în contextul unui proiect anticorupție finanțat de UE.

Alte domenii-cheie de risc care trebuie avute în vedere sunt investițiile în infrastructura școlară și corupția în cadrul sistemului de examinare în școli și al sistemului de acordare a diplomelor în unitățile de învățământ superior. (...)

Aceste activități-pilot desfășurate în domenii sensibile din punctul de vedere al corupției au fost utile și au avut un impact important asupra bugetului de stat, însă ele trebuie continuate pentru a deveni parte dintr-o abordare sistematică."

 

ALTE REFERIRI LA SECTORUL EDUCATIE IN OCUMENTUL TEHNIC CE INSOTESTE RAPORTUL COMISIEI EUROPENE:

Pag 40-41:

„In the education sector some important measures were taken in recent years, from enhanced checks and more rigorous prevention measures applied at important exams such as the baccalaureate or the accreditation exam for teachers, to robust measures to improve accreditation of private universities. For the baccalaureate exam, videosurveillance was used in exam rooms. Following a pilot project in Galati, videosurveillance was introduced countrywide in 2011. At the 2011 baccalaureate exam the success rate decreased by 50% as compared to the previous year. The sanctions were also increased in the cases where the legal requirements for the exam were not met. In two counties, prosecutors were notified in relation to potential criminal cases. Another vulnerable sector where new measures were taken concerns the accreditation exam for professors for primary and secondary education. Due to additional safeguards introduced in the verification process, for the first time in the history of this exam a number of positions open for competition were not filled.

Another risk area identified by the Ministry of Education concerned the university graduation diplomas. A new obligation was introduced for cancelling the diplomas issued fraudulently. Over the past five years, the Ministry of Education carried out several evaluations of corruption vulnerabilities in order to ensure a holistic anticorruption policy and to focus notably on prevention measures, including establishing ethics councils and commissions. An updated risk assessment will form the basis of the sectorial anti-corruption strategy for the education system. The Ministry of Education is also the beneficiary of a structural funds project on the development of the sectorial anti-corruption strategy, which provides the opportunity to deepen the work to develop an effective policy for prevention of corruption in the education sector.

Prevention measures in other sectors, notably healthcare, public procurement, local administration remain less comprehensive."